Indyjska linia lotnicza IndiGo poinformowała o zamówieniu kolejnych 30 airbusów A350-900. To wykorzystanie części z opcji umowy podpisanej w roku 2024, która pozwala przewoźnikowi na pozyskanie do 100 samolotów.
W kwietniu 2024 r. IndiGo podpisało umowę na dostawę
30 szerokokadłubowych samolotów airbus A350-900. W jej ramach przewoźnik zagwarantował sobie także prawa do kolejnych 70 maszyn tego typu. To był wyraźny sygnał dla rynku, że plany wyjścia przewoźnika poza Indie, i to od razu na trasy długodystansowe, nabierają poważnych kształtów.
30 kolejnych A350 dla IndiGo
Dzisiaj (1 czerwca) IndiGo poinformowało, że skorzysta z części opcji i potwierdziło zamówienie na kolejne 30 samolotów. Warto w tym miejscu przypomnieć, że pierwsze A350 z pierwotnego zamówienia wejdą do służby w roku 2027. Samoloty, których zamówienie potwierdzono dzisiaj, dotrą do Indii w połowie przyszłej dekady.
– Indie należą do najszybciej rozwijających się rynków lotniczych na świecie, a IndiGo zobowiązuje się do ciągłego zwiększania swojego wkładu w ten rozwój. Rok finansowy 2025 był przełomowy – podjęliśmy istotne kroki w kierunku przekształcenia się w prawdziwie globalną linię lotniczą. Obejmuje to wprowadzenie IndiGoStretch, naszej dopasowanej oferty biznesowej oraz programu lojalnościowego BlueChip, a także znaczną rozbudowę siatki połączeń zarówno na rynku krajowym, jak i międzynarodowym – mówił podczas konferencji prasowej Pieter Elbers, dyrektor generalny IndiGo. Wydarzenie to miało miejsce w czasie dorocznego spotkania IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych), które po raz pierwszy od ponad 40 lat odbywało się w Indiach.
– Koncentrujemy się na naszym całościowym rozwoju, aby oferować naszym klientom przystępne cenowo, wygodne i punktualne podróże w ramach rozwijającej się krajowej i międzynarodowej siatki połączeń. Jesteśmy również zdeterminowani, by utrzymać pozycję lidera kosztowego, jednocześnie stale podnosząc efektywność operacyjną i rentowność, zapewniając tym samym solidne zwroty z zaufania, wsparcia i inwestycji naszych akcjonariuszy – dodał Elbers.
Ponad 1,4 tys. samolotów od Airbusa
IndiGo jest jednym z największych klientów Airbusa. Latem 2023 r. podczas Paris Air Show spółka podpisała rekordowe zamówienia na 500 samolotów z rodziny A320neo, co umocniło również pozycję IndiGo jako największego na świecie nabywcy samolotów z rodziny A320. Zamówienie to jest rekordowe w kategorii największej indywidualnej umowy zakupowej w historii lotnictwa pasażerskiego.
– Indigo zamówiło już ponad 1300 samolotów od Airbusa. To naprawdę oszałamiające, a dodatkowe 30 samolotów, które ogłosiliście dzisiaj, zwiększy tę liczbę. Było 1370, teraz będzie 1400 plus 30 sztuk. Bardzo, bardzo za to dziękujemy – mówił podczas konferencji Benoît de Saint-Exupéry, wiceprezes Airbusa.
– Jak wspomniałem, 18 lat temu zaczęliście od A320, i przez niemal dwie dekady zdemokratyzowaliście podróże lotnicze w Indiach. Teraz jesteśmy zaszczyceni, że możemy być częścią kolejnego etapu waszego rozwoju, czyli rozszerzenia siatki połączeń na loty dalekiego zasięgu z wykorzystaniem modeli XLR i A350 – dodał przedstawiciel producenta.
IndiGo na ścieżce wzrostu
W roku 2024 IndiGo przewiozło ponad 118 mln pasażerów, wykonując ponad 2,3 tys. lotów każdego dnia. Przewoźnik obsługuje ponad 130 destynacji, a jego flota składa się już z ponad 430 samolotów i w mijającym roku zwiększyła się o 58 nowych maszyn dostarczonych przez Airbusa.
IndiGo przewiduje, że do 2030 roku przekroczy liczbę 600 samolotów. W oczekiwaniu na dostawy zakupionych maszyn szerokokadłubowych IndiGo zdecydowało się na podpisanie
umowy z Norse Atlantic Airways na wet-leasing sześciu samolotów Boeing 787-9 Dreamliner, których dostawy zakończą się na początku 2026 roku. Pozwoli to zwiększyć liczbę połączeń długodystansowych już w przyszłym roku i pozyskać więcej klientów jeszcze przed dostawą airbusów.
Rok finansowy 2026 (kwiecień 2025 – marzec 2026) będzie również czasem, gdy do floty IndiGo dołączy A321XLR o wydłużonym zasięgu, co otworzy dostęp do nowych, dotąd bezpośrednio niepołączonych z Indiami rynków międzynarodowych.
Rodzina A350
A350 jest najnowszą konstrukcją Airbusa, która głównie zastępuje stare A330-300, A340-600/600 oraz B777. Rodzina samolotów A350 składa się dwóch wersji pasażerskich: A350-900 i A350-1000, które zabierają odpowiednio 315 i 369 pasażerów (podane dane dotyczą trzyklasowej konfiguracji pokładu) oraz wersji cargo A350F. Samolot napędzany jest przez dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB o średnicy wentylatora równej 118 calom (300 cm), które są najnowszym oraz największym produktem brytyjskiego producenta.
Najwięksi użytkownicy A350 to linie: Singapore Airlines, Qatar Airways oraz Cathay Pacific.